اصول تصویربرداری حرفه ای

در این وبلاگ شما با اصول تصویربرداری بصورت حرفه ای آشنا خواهید شد.

اصول تصویربرداری حرفه ای

در این وبلاگ شما با اصول تصویربرداری بصورت حرفه ای آشنا خواهید شد.

در این وبلاگ شما با اصطلاحات تصویر برداری و نور پردازی آشنا می شوید.

بایگانی

تغییر نما دوربین و تدوین در هنگام ضبط

يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۰۵ ق.ظ

وقتی از سوژه‌هایی تصویربرداری می‌کنیم که ساکن و ایستا هستند یا حرکت بسیار کمی دارند ،‌ می‌توانیمآموزش تصویربرداری با تغییر نماها و یا برش تصاویر دوربینها در هنگام ضبط ،‌تنوع تصویری ایجاد نمایید.
تغییر نما به وسیله امکانات دوربین:
ساده‌ترین راه برای تغییر یک نما ، ‌زوم کردن لنز یا حرکت دادن دوربین به جلو یا عقب و بسته‌تر کردن یا بازکردن محدوده قاب تصویر است. بنابراین ، قاب تصویر را تنظیم می‌کنید تا اطلاعاتی را به آن اضافه یا از آن کم کنید . به سوژه نزدیک‌تر می‌شوید تا جزئیات را بهتر ببینید یا موارد اضافی را و مزاحم راحذف کنید . از سوژه دور می‌شوید تا بخش بیشتری از آن و صحنه را نمایش دهید یاموضوعهای دیگری را به صحنه بیافزایید.
با اینکه می‌توانید نمای سوژه‌ای ساکن را با زیادتر یا کم‌کردن بلندی دوربین یا با چرخش به دور سوژه ، تغییر دهید ،‌نتیجه اثر این عمل ،‌کم تحرک و فاقد کارآیی و جذابیت به نظر خواهد رسید. برعکس ، هنگامی که از سوژه‌ای متحرک تصویربرداری می‌کنید ، حرکت سوژه تاثیر بسیار زیادی را در بیننده خواهد گذاشت ؛ مثلا تغییر ارتفاع دوربین شبیه این خواهد بود که شخصی در مقابل دوربین می‌نشیند یا بلند می‌شود. یا چرخش به دور آن مانند آن است که شخص به دور دوربین می‌چرخد.
تغییرنما به وسیله امکانات تدوین در هنگام ضبط:
برش دادن تصویر یک دوربین به تصویر دوربینی دیگر که نمایی متفاوت با نمای دوربین قبلی دارد ،‌باعث تغییر اندازه نما خواهد شد و یا نقطه دید بیننده را از مکان قبلی تصویر به نقطه دیگری منتقل خواهد کرد . اگر اندازه و سمت نما را باه هم تغییر دهید ،‌ بیننده را سردرگم خواهید کرد ، بویژه هنگامی که نتواند نقطه دید و موضع نمای بعدی را تشخیص دهد. اما اگر مخاطب قبل از تغییر برای یک برش آماده شده باشد( مثلا بوسیله خط داستان یا بیان و گفتار) ،‌می‌توانید حتی شدیدترین برشها را بآرامی انجام دهید . ( مانند برش از یک نمای بالای سر بازیگری)) به نمای کاملا غیر متعارف در محلی ناآشنا )
دو نمایی که به طور عملی در تدوین تصاویر اشکال تولید می‌کنند ، دونمایی هستند که به اصطلاح برعکس برش داده شده‌اند.( مثلا برش دو تصویری که خط فرضی را شکسته باشند) یا دو نمایی که یکی از بازیگران پس از ترک منطقی قاب تصویر ، در حالی که نباید دوباره توسط بیننده دیده شود ، دوباره در قال نمای دیگری که به تصویر اولی برش خورده ، دیده شود. باید چهار چشمی مواظب ترکیب این‌گونه نماها باشید . این برشها واقعا برای بیننده آزار دهنده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۸
مهدی اسلامی نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی